×

Partnerstwo Girteki i Chereau na rzecz zrównoważonego transportu drogowego w temperaturze kontrolowanej

Partnerstwo Girteki i Chereau na rzecz zrównoważonego transportu drogowego w temperaturze kontrolowanej

Girteka, wiodący europejski przewoźnik drogowy, bazujący na cyfryzacji usług, podpisał umowę partnerską z Chereau, największym francuskim producentem naczep chłodniczych i jednym z liderów tego rynku w Europie. Obie firmy będą teraz wspólnie pracować nad wykorzystaniem wysoko zaawansowanych rozwiązań dla zrównoważonego transportu w kontrolowanej temperaturze i redukcji śladu węglowego naczep chłodniczych.  

Girteka już od wielu lat angażuje się w proces dekarbonizacji transportu drogowego i jest znana na rynku z innowacyjnego podejścia do zmniejszenia jego emisyjności poprzez m.in. cyfryzację oraz  rozwój ekologicznej floty samochodów ciężarowych, w tym zakup pojazdów elektrycznych. Girteka idzie krok dalej i teraz do już stosowanych rozwiązań w zakresie zrównoważonego transportu drogowego dołącza naczepy chłodnicze. Co warto podkreślić, Girteka jest obecnie jednym z liderów rynku usług chłodniczych w Europie. Jej flota liczy blisko 8 tys. naczep chłodniczych, z zakresem temperatur od – 25°C do +25°C. Na co dzień w chłodniach stosowane są głównie agregaty napędzane silnikiem diesla lub elektryczne, a to oznacza, że ich wykorzystanie może stanowić podobny problem i przeszkodę dla rozwoju transportu niskoemisyjnego jak w przypadku samochodów ciężarowych.

Partnerstwo dla niższej emisyjności naczep chłodniczych

Umowa partnerska między Girteką a Chereau została podpisana na cztery lata. Jej celem jest wymiana wiedzy i doświadczeń, co ma przyspieszyć rozwój transportu przyszłości, wydajnego i bardziej przyjaznego dla środowiska. Girteka będzie realizować projekty związane z szerszym wykorzystaniem w naczepach chłodniczych innowacyjnych rozwiązań – próżniowego panelu izolacyjnego VIP (Vacuum Insulated Panel) oraz technologii aerodynamicznych – AeroTop i AeroFlap, które proponuje Chereau.

Technologia VIP stosowana jest w naczepach Chereau Performance. Pozwala  na uzyskanie korzyści na poziomie 20% w zakresie izolacji i zużycia paliwa przez agregaty chłodnicze w transporcie długodystansowym, a także większy zasięg naczep chłodniczych z agregatami elektrycznymi zasilanych z akumulatorów. Skuteczność tego rozwiązania potwierdziły już testy przeprowadzone przez Cemafroid i Chereau we Francji. Jak pokazały testy, w transporcie długodystansowym zużycie agregatu chłodniczego jest proporcjonalne do poziomu izolacji, co pozwala na znaczące korzyści przy stosowaniu w pojazdach o wysokich parametrach izolacyjnych. Naczepa wyposażona w system szyn wzdłużnych i pionowych ATD-C uzyskała rekordowy współczynnik K wynoszący 0,27 w porównaniu do 0,37 w standardowych naczepach Chereau. Testy potwierdziły również zdolność do dłuższego utrzymania wymaganej temperatury w przypadku problemów w jednostce chłodzącej, na przykład awarii układu paliwowego, najczęstszej przyczynie zmiany temperatury. W naczepach Performance czas zmiany temperatury z 0˚ na 5˚ wynosi 12 godzin, dla porównania w tradycyjnej naczepie to 4 godziny. 

Zestaw aerodynamiczny naczepy Chereau, zmniejszający zużycie energii, składa się z dwóch elementów. Pierwszy nich to AeroTop, czyli spojler dachowy o wysokości 50 mm, który zmniejsza opór aerodynamiczny i pozwala zaoszczędzić do 0,3l/100 km. Drugi to AeroFlap, zintegrowany z szablonem tylnych drzwi i uruchamiany automatycznie podczas ich otwierania lub zamykania. W przypadku silników Diesla, przy prędkości 80 km/h, połączenie tych dwóch technologii zapewnia oszczędność paliwa na poziomie 1,1l/100 km. Opracowane przez Chereau urządzenia aerodynamiczne są wykonane z aluminium i działają autonomicznie.

W ramach wspólnych prac, część nowoczesnych naczep chłodniczych produkowanych przez Chereau dla Girteki, zostanie już wyposażona w VIP i technologie aerodynamiczne, co pozwoli na porównanie zużycia paliwa i wydajności z tradycyjnymi pojazdami. Dzięki wykorzystaniu rozwiązań cyfrowych, takich jak widoczność w czasie rzeczywistym (RTV) i monitorowanie wydajności floty, Girteka będzie mogła zebrać odpowiednie dane i szybko ocenić korzyści płynące z inwestycji w te rozwiązania.

– Jesteśmy bardzo dumni z partnerstwa, które pokazuje, że naczepy o wysokiej wartości są dobrym wyborem dla dużych flot poszukujących dobrego TCO*, najwyższych osiągów i rozwiązań przyjaznych dla środowiska – mówi Xavier Wilkie, dyrektor handlowy, Chereau.

 – Koncentrując się na rozwiązaniach transportu chłodniczego w całej Europie, jesteśmy podekscytowani możliwościami przetestowania nowych naczep, zmniejszenia emisji wynikających z ich użytkowania i zapewnienia bardziej zrównoważonych usług transportowych dla naszych klientów – podsumowuje Simonas Bartkus, szef marketingu i komunikacji, Girteka.

*TCO – Total cost of ownership – całkowity koszt utrzymania

Amigdalina …

Amigdalina, czyli witamina B17, to substancja pochodzenia roślinnego, która od setek lat wzbudza wiele kontrowersji w środowisku medycznym. Z jednej strony słyszymy o jej właściwościach zdrowotnych i dużej skuteczności w leczeniu nowotworów, z drugiej natomiast coraz więcej mówi się o potencjalnym zagrożeniu zatruciem cyjankami podczas stosowania amigdaliny.

Amigdalina to substancja odpowiedzialna za charakterystyczny, gorzki i nieprzyjemny posmak, który odczuwamy podczas rozgryzienia pestki niektórych owoców. Początkowo została ona wykryta w jądrach pestek moreli, jednak z czasem jej obecność potwierdzono w około 1200 gatunkach różnych roślin. Największe stężenie amigdaliny znajdziemy w pestkach migdałowca, orzechach makadamia i nerkowcach, jednak równie często występuje ona w pestkach takich owoców jak: morele; nektarynki; pigwa; śliwki; gruszki; jabłka; wiśnie; brzoskwinie. Co więcej, duża zawartość witaminy B17 jest obecna też w warzywach strączkowych (m.in. bób, ciecierzyca, fasola, soczewica), w owocach jagodowych (m.in. aronia, maliny, truskawki, jeżyny), a także w nasionach sezamu i lnu, pędach bambusa czy też zbożach (życie, owsie, gryce, jęczmieniu brązowym ryżu, pszenicy).
Powstało kilka teorii, które próbują wytłumaczyć przeciwnowotworowe właściwości amigdaliny. Jak już wspomniano, w organizmie związek ten pod wpływem działania enzymów trawiennych oraz bakterii jelitowych zostaje przekształcony w toksyczny cyjanowodór. To właśnie jemu przypisuje się właściwości przeciwnowotworowe. Według jednej hipotezy komórki nowotworowe, w przeciwieństwie do komórek zdrowych, miałyby zawierać większe stężenia beta-glukozydazy i beta-glukoronidazy – enzymów odpowiedzialnych za rozkładanie amigdaliny do cyjanowodoru. Miałyby być jednocześnie uboższe w rodanazę, która z kolei neutralizuje toksyczne właściwości tego związku [National Cancer Institute 2017]. Jak jednak wykazano komórki nowotworowe, jak i prawidłowe, charakteryzują się jej porównywalną aktywnością [Gal i in. 1952]. Według innej teorii nowotwór jest wynikiem zaburzeń metabolicznych, spowodowanych niedoborem witamin, w tym „witaminy B17” [James i Duke 2003]. Amigdalina nie należy jednak do grupy witamin. Amerykański biochemik Ernst Krebs , który opatentował półsyntetyczny związek wchodzący w skład letrilu, usilnie próbował nadać jej taki status tylko dlatego, by zarejestrować go jako suplement diety, a nie środek farmaceutyczny.
Amigdalina to substancja odpowiedzialna za charakterystyczny, gorzki i nieprzyjemny posmak, który odczuwamy podczas rozgryzienia pestki niektórych owoców. Początkowo została ona wykryta w jądrach pestek moreli, jednak z czasem jej obecność potwierdzono w około 1200 gatunkach różnych roślin. Największe stężenie amigdaliny znajdziemy w pestkach migdałowca, orzechach makadamia i nerkowcach, jednak równie często występuje ona w pestkach takich owoców jak: morele; nektarynki; pigwa; śliwki; gruszki; jabłka; wiśnie; brzoskwinie. Co więcej, duża zawartość witaminy B17 jest obecna też w warzywach strączkowych (m.in. bób, ciecierzyca, fasola, soczewica), w owocach jagodowych (m.in. aronia, maliny, truskawki, jeżyny), a także w nasionach sezamu i lnu, pędach bambusa czy też zbożach (życie, owsie, gryce, jęczmieniu brązowym ryżu, pszenicy).

Opublikuj komentarz