Czego unikać jeśli życie ci miłe

Data wpisu 29. sie, 2009 autor w Szkodliwe dla zdrowia, Żywienie i inne, żywność

Na początku naszego cyklu przedstawię w kilku krokach jak można ochronić naszą codzienną bytność przed toksynami, czyli czego unikać jeśli życie ci miłe, z których wcześniej nie zdawałam sobie sprawy bo i skąd. Wiem, że od „a więc” nie powinno się zaczynać zdania, ale w tym konkretnym przypadku zrobimy wyjątek. A więc do dzieła:

  • Dieta codzienna:

Pokarmy o wysokim indeksie glikemicznym ( mówiąc prościej produkty wywołujące wysoki poziom glukozy, czyli cukru, we krwi) takie jak: 

cukier biały, cukier brązowy, zagęszczony miód, syrop klonowy, syrop kukurydziany, dekstoza, mąka pszenna ( wyrzekamy się bułeczek, kajzerek, jagodzianek, chałki itp smakołyków), ryż oczyszczony, płatki pszenne, placki ryżowe, płatki śniadaniowe z dodatkiem cukru, ziemniaki ( w procesie trawienia rozkładają się na glukozę czyli cukier, dopuszczalna jest rzadka odmiana Nicola – dostępna w sklepach ze zdrową żywnością), ryż dmuchany, konfitury, galaretki na bazie cukru, napoje słodzone w tym gazowane, soki z koncentratów wytwarzane na skalę przemysłową.

nasycone lub częściowo nasycone oleje: oleje słonecznikowe, sojowe i kukurydziane

zwyczajne produkty mleczarskie z zawyżoną zawartością kwasów omega-6 ( o tym w póżniejszych odcinkach)

dania smażone, frytki, smażone przystawki, ryby, mięsa ( lepiej piec lub używać parowaru etc. )

nieorganiczne czerwone mięso i skóra drobiu

skórki owoców i jarzyn nieorganicznych nafaszerowane pestycydami (lepiej owoce i jarzyny umyte i obrane albo oznaczone jako produkty organiczne)

woda z kranu szczególnie na terenach intensywnych upraw rolnych ze względu na obecność azotanów i pestycydów ( lepiej: przefiltrowana woda z kranu z urządzenia z filtrem węglowym lub oczyszczona w procesie odwróconej osmozy, woda mineralna lub źródlana ze sprawdzonych ujęć w butelkach plastikowych, pod warunkiem że nie leżały w nasłoneczniom miejscu => istnieje ryzyko występowania związków PCW)

Owoce:

jabłka, gruszki, brzoskwinie, nektarynki, truskawki, wiśnie, maliny, winogrona ( mniej zanieczyszone: banany, pomarańcze, mandarynki, grejfruty, melony, arbuzy, śliwki, kiwi, jagody, mango, papaja)

Warzywa:

papryka, seler, groszek zielony, ziemniaki, szpinak, sałata, ogórek, cukinia, dynia ( mniej zanieczyszone: brokuły, kalafiory, kapusta, pieczarki, szparagi, pomidory, cebula czerwona, bakłażan, fasolka, chrzan, awokado lub warzywa organiczne)

  • Produkty codziennego użytku :

czterochloroetylen stosowany przy praniu chemicznym

dezodoranty i antyperspiranty zawierające aluminium ( można je zastąpić naturalnymi dezodorantami bez aluminium, nie mylić z naturalną wonią)

kosmetyki, szampony, żele, farby do włosów, lakiery do paznokci, kremy do opalania zawierające estrogen lub produkty łożyskowe z parabenami lub ftalanami: DBP i DEHP. Parabeny: nipagina, poliparaben, izoparaben, butylparaben ( naturalne i organiczne produkty nie zawierające powyżej wymienionych szkodliwych związków chemicznych – niektóre firmy takie jak Aveda  i inne wytwarzają produkty wolne od ftalanów).

środki do użytku domowego z pestycydami oraz środki owadobójcze

perfumy zawierające ftalany ( niemal wszystkie)

żywność i napoje podgrzewane w plastikowych pojemnikach – w trakcie podgrzewania polistyrenu lub styropianu uwalnia się PCW

jedzenie przyrządzane w porysowanych naczyniach teflonowych

pospolite środki czyszczące takie jak detergenty płynne, środki dezynfekujące, do czyszczenia toalet, zawierające alkifenole ( nonoksynol, octoksynol, nonylofenol, oktylfenol etc.) – lepiej: produkty „zielone” lub oznaczone europejskim znakiem „Ecolabel”,  stare i sprawdzone metody naszych babć i mam, schowane do lamusa tj: biały ocet (do blatów i podłóg), soda oczyszona lub białe mydło.

Jak widzicie lista jest spora, wybór należy tylko do nas. Wiem sama z własnego doświadczenia, że nie jest łatwo zmienić swoje przyzwyczajenia tak od razu, jednakże większość z nich jest możliwa do opanowania i zmieniania krok po kroku, zwłaszcza jeśli stawką w tym wszystkim jest gra /walka o moje życie, zdrowie i szczęście. Wybór należy do was.

Tags:



2 odpowiedzi na “Czego unikać jeśli życie ci miłe”

  1. Zofia

    25. lut, 2012

    Droga Pani Kamilo!
    Zgadzam się z wieloma wymienionymi produktami, ale co z warzywami i owocami? Przecież bez nich nie można żyć.

  2. Piotr

    14. mar, 2012

    Zofia, jeść organiczne warzywa i owoce. Zwykłych unikać albo jeść z umiarem.

Zostaw komentarz